Slupp- Engel & Berte

Det foreligger svært lite informasjon i historiske dokumenter om denne sluppen.

Sjøfartshovdrullen fra Stavanger i tidsrommet 1860-63, indikerer at Carl Dahl var matros under opplæring på sluppen Engel & Berte i perioden 26. mar. 1860- 26. nov. 1860. I perioden gikk de hovedsakelig i utenriks fraktfart mellom Stavanger (NOR) og Malmø (SVE). Skipper og eier av Engel & Berte var Andreas Hansen. Sluppen kunne ta inntil 16 ½ tonn med last. I informasjonen som foreligger, er det ikke spesifisert hvilken last som ble fraktet.

Carl Dahl var på dette tidspunktet i karrieren halvbefaren som matros. Befaren er et uttrykk som sier noe om hvor erfaren en sjømann var i seilskutetiden. Var man fullbefaren, var man fullt utlært. Var man fullbefaren eller helbefaren hadde man opparbeidet seg minst 36 måneder med utenriksfart. Hadde man opparbeidet seg 18 måneders fartstid utenriks, var man halvbefaren. Carl Dahl fikk i slutten av 1860-årene betegnelsen fullbefaren. Vi vet dermed at Carl etter all sannsynlighet startet jobben som matros i 1857. Han var da rundt 18 år gammel.

Vi vet fra dokumenterte kilder at Carl Dahl var i Colbergermunde i Tyskland den 9. april 1860 med retur til Stavanger den 12. april 1860. Ukjent last i følge Stavanger Amtstidene og Adresseavis, 25. apr. 1860. Etter at Carl avsluttet arbeidet som matros på sluppen, vet vi at Engel & Berte ofte fraktet sild til Tyskland, og hadde korn i returlasten til Norge.

Carl Dahl opptrer i løpet av yrkeskarrieren med rullenr. 87, 299, 409, 410 og 513 i sjøfartsrullene.

Sluppen nevnes aller første gang i et innkommet telegram til lokalavisen i Stavanger den 15. oktober 1850. Siste gang den nevnes er 31. mars 1873. Sistnevnte hendelse viser til at skipper Bendig Jensen falt over bord i en storm og omkom. Han etterlot seg kone og barn som kom i en vanskelig økonomisk situasjon.

Kjennetegn på en Slupp

En slupp var egentlig et samlebegrep for skip av mindre størrelse, og som ofte hadde seilføring. Tradisjonelt var sluppen rigget med én todelt mast, gaffelseil og tre forseil. Den hadde ellers permanent baugspryd eller klyverbom. Se illustrasjonen nedenfor over hvordan en slupp kunne se ut og være rigget.

Illustrasjon av en Slupp

Illustrasjon av en Slupp generert av AI i MidJourney- Kilde: munkajord.no

Sjøfartshovedrulle

Bildene nedenfor er kopiert ut av nevnte Sjøfartshovedrulle og leses normalt på en linje i loggen, men pga. lesbarheten presenteres bildene stykkvis og leses fra topp til bunn.

Utklipp 1 av Sjøfartshovedrulle for Stavanger 1860-63

Utklipp 2 av Sjøfartshovedrulle for Stavanger 1860-63

Utklipp 3 av Sjøfartshovedrulle for Stavanger 1860-63