Bark Suez i fraktfart- Kilde: munkajord.no
Carl Dahl var fungerende skipper på bark Suez i tidsrommet 1870-74. Suez var en såkalt tremastet Bark. Vi har kartlagt mange av destinasjonene som Carl seilte til ved å gjennomgå innkomne telegram i tidsperioden til ulike lokalaviser i Stavanger. Benytt fanene nedenfor for utgående- og inngående skipsanløp. Skipsdata og historikk finner du nederst på siden.
Kjennetegn på en bark
En bark kjennetegnes av 3-5 master. Den tradisjonelle riggingen bestod av 3 master der de to fremste mastene var skværriggede (fokkmast og stormast). Det betyr at seilene var festet i rær som var opphengt ovenfor hverandre. Aktermasten var en såkalt mesanmast, også kalt kryssmast. Historisk skilte denne seg ut ved å være noe kortere på barker, som regel kun én stang og én saling i masten. På denne masten førtes det gaffelseil. Statsraad Lehmkuhl er et godt eksempel på en tremastet bark.
Ved å unngå skværrigget aktermast, kunne man klare seg med mindre besetning. En bark ville dermed i mange tilfeller kunne være mer økonomisk for rederen, men dette kom selvsagt helt an på hvilken last man førte, og eventuelt hvilken destinasjon man seilte til. Illustrasjonen nedenfor viser hvordan en 3-mastet bark kunne sett ut.
Illustrasjonen ovenfor er generert med AI i MidJourney- Kilde: munkajord.no
Dokumenterte reiser med bark Suez av skipper Carl Dahl
Det er viktig å legge merke til at telegrammene vi har analysert indikerer planlagte reiser. Noen telegram er også sendt av andre skip når de eksempelvis «praiet» Suez underveis på reisen. Enkelte telegram ble også sendt ut mer enn en gang. Dette er viktig informasjon ettersom oversikten nedenfor dermed viser innmeldte telegram over planlagte turer, og ikke nødvendigvis faktiske datoer på anløp og avgang.
31 januar 1870 Fra Boston til Newcastle (ENG/ENG)
19 februar 1870 fra Falmouth til Boston (ENG/ENG)
14 april 1870 til Newcastle/Shields fra Stavanger til Flekkefjord (ENG/NOR)
———– Lengre opphold ————
26 juli 1870 til Konstantinopel (TYR)
9 august 1870 fra Taganrog (RUS)
26 august 1870 fra Middlesbrough (ENG)
10 oktober 1870 fra Taganrog (RUS)
31 oktober 1870 fra Taganrog til Falmouth (RUS/ENG)
6 november 1870 fra Taganrog til Falmouth (RUS/ENG)
9 desember 1870 til Taganrog (RUS)
14 desember 1870 fra Taganrog (RUS)
15 desember 1870 ankommet Falmouth (ENG)
19 desember 1870 fra Falmouth til Boston (ENG/ENG)
———– Opphold- hjem til Jul ————
31. januar 1871 fra Newcastle til Konstantinopel (ENG/TYR)
2. februar 1871 fra Newcastle til Konstantinopel og Odessa (ENG/RUS/-daværende RUS, nå Ukraina)
21. februar 1871 fra Shields til Konstantinopel (ENG/TYR)
10. mars 1871 til Gibraltar
2. april 1871 fra Shield til Odessa (ENG- RUS)
8. april 1871 til Konstantinopel fra Newport (TYR/ENG)
10. mai 1871 ankommet Taganrog fra Konstantinopel (RUS/TYR)
7. juli 1871 fra Taganrog til Malta (RUS/MAL)
21. juli 1871 til Malta fra Taganrog (RUS)
23. juli 1871 fra Malta til England
31. august 1871 lykkelig ankommet til lossestedet Cork (IRL)
7. september 1871 ankommet Qeenstown fra Taganrog med skade på skipet (ENG/RUS)
8. september 1871 til Cork fra Taganrog (IRL/RUS)
4. oktober 1871 ankommet St. Ybes fra Cork (POR/IRL)
15. oktober 1871 fra St. Ybes (= Setúbal i Portugal, salthavn)
31. oktober 1871 fra St. Ybes med salt (POR)
9. desember 1871 fra Rochefort (FRA)
11. desember 1871 til Dungeness (ENG)
24. desember 1871 til St. Ybes fra Stavanger (POR/NOR)
29. desember 1871 ankommet Boston/J. Clanhole fra Taganrog (ENG/RUS)
- januar 1872 fra St. Ybes (POR)
- mars 1872 ankom lykkelig til Santos (BRA)
- april 1872 til Bahia fra Santos (BRA/BRA)
- april 1872 fra Bahia til Aracuja (BRA/BRA)
- april 1872 til Maroim fra Bahia (BRA/BRA)
- mai 1872 fra Aracuja (BRA)
———– Lengre opphold ————
- september 1872 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- september 1872 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- september 1872 til Falmouth fra Mariom videre til Liverpool (ENG/BRA/ENG)
- oktober 1872 fra Falmouth til Liverpool (ENG/ENG)
- oktober 1872 til Liverpool fra Maroim (ENG/BRA)
- oktober 1872 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- oktober 1872 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- desember 1872 ved Scilly til Lissabon (POR/POR)
- januar 1873 til Newport fra Liverpool (ENG/ENG)
- januar 1873 fra Cardiff til Genova (ENG/ITA)
- januar fra Newport til Liverpool (ENG/ENG)
- februar 1873 fra Newport til Qeenstown (ENG/ENG)
- mars 1873 til Liverpool fra Newport (ENG/ENG)
- mars 1873 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- april 1873 fra Liverpool til Newport (ENG/ENG)
- april 1873 fra Liverpool (ENG)
- juni 1873 til Newport fra Liverpool (ENG/ENG)
- juni 1873 fra Newcastle til Liverpool (ENG/ENG)
- juni 1873 fra Newport til Queenstown eller Falmouth (ENG/ENG)
- juli 1873 til Queenstown (ENG)
- juli 1873 fra Queenstown til Cloucester (ENG/ENG)
- juli 1873 til Cloucester fra Newport (ENG/ENG)
- august 1873 fra Cloucester til Newport (ENG/ENG)
- september 1873 til Newport fra Cloucester (ENG/ENG)
- oktober 1873 fra Newport (ENG)
- november 1873 fra Newport til Qeenstown (ENG/ENG)
- desember 1873 til Waterford fra Newport (ENG/ENG)
- desember 1873 fra Waterford til St. Ybes (ENG/POR)
- januar 1874 til St. Ybes fra Waterford (POR/ENG)
- februar 1874 fra St. Ybes med salt (POR)
Skipsdata og historikk
Bark Suez var en tremastet bark med kallesignalet JKLN. Hun ble bygget i Ryfylke i 1869/70 ved verftet K. Nilsen. Bestiller av barken var reder Dagfin H. Berner med flere fra Stavanger. Barken ble levert i april 1870.
Skipsteknisk
Tonnasje: 363 bruttotonn
Tonnasje: 348 nettotonn
Lengde: 120 fot (ca. 36,5 meter)
Bredde: 28 fot (ca. 8,5 meter
Redere og eiere av Suez
- 1870- Dagfin H. Berner m/fl. Stavanger
- Mai 1887- Carl Dahl m/fl. Kopervik
- 1891- Davidsen og Didriksen, Haugesund
Skippere på Suez
- Carl Dahl fra 1870-74
- J. Pedersen fra 1874-83 (Det er usikkerhet om det var J eller Tønnes Pedersen som var skipper)
- Christian Larsen fra 1884-91
Mannskap
Vi vet ikke så mye om mannskapet på Suez, men i bygdeboka Folk i Strand s.914 kan vi lese at Mathias Olsen Førland (1856-1939) seilte med Suez. Han seilte på flere skuter gjennom årene, og overlevde to forlis. Det vites ikke om han var med som mannskap når Suez forliste.
Forlis
Suez forliste den 26. juli 1891 på Colorado Reefs ved Cuba på en reise fra Jamaica til Falmouth. Lasten var logwood, en spesiell tresort som ble benyttet til å farge tekstiler. Ingen av mannskapet omkom.